dinsdag, april 15, 2008

Groeten uit Oaxaca

Vorige week kreeg ik mail uit Mexico; de foto's die ik had gevraagd kon ik online bekijken.
Nieuwsgierig ben ik op de digitale surfplank gesprongen en bekeek ik de foto's die een professionele fotograaf had gemaakt van de kinderen bij Casa Canica. Sinds deze maand hebben we meer contact met de vrijwilligers in Oaxaca en leven we steeds meer toe naar ons vertrek naar Mexico.


De Lonely Planet ligt al enkele weken naast me in bed en onlangs kreeg ik nog een reisbijbel over Mexico waar ik regelmatig in lees, voordat ik ga slapen. Vandaar dat ik deze keer wat informatie over Oaxaca wil geven.

Oaxaca

De deelstaat Oaxaca in het zuiden van Mexico is tweeëneenhalf keer zo groot als Nederland en telt 3,5 miljoen inwoners.
Na Chiapas is het tevens de armste staat van het land. In de loop der jaren zijn veel mensen uit deze staat dan ook vertrokken om elders hun geluk te beproeven. Velen kwamen terecht in de maquiladores, fabrieken van multinationals, in de grensstreek met de Verenigde Staten. De film Bordertown, met Jennifer Lopez en Antonio Banderas, geeft een redelijk beeld van het feit dat dit vooral vrouwen vaak in nog slechtere omstandigheden deed belanden.


Oaxaca is een regio waar veel Indianen wonen. Vandaar dat juist hier nog veel mensen een Indiaanse taal spreken naast het Spaans. Veel scholing hebben de meeste van hen niet gehad. 75% van de inwoners van de staat Oaxaca leeft dan ook in armoede en meer dan 20% is analfabeet. Vooral bij het vrouwelijk deel van de bevoling is dit een probleem.

De stad Oaxaca, waar 'Canica de Oaxaca' actief is, ligt in een vallei omringd door de bergen van de Sierra Madre. De stad is behoorlijk groot met ongeveer 500.000 inwoners. De omliggende dorpjes hebben een heel ander karakter en veel traditionele ambachten worden daar nog uitgeoefend.

Veel toeristen bezoeken de stad Oaxaca. Zij komen onder andere voor La Guelageutza; een groot cultureel festival waar onder andere traditionele dansen worden opgevoerd uit de verschillende regio's.

De boerenbeweging is hier van oudsher fanatiek en tot op heden wordt er fel actie gevoerd tegen de (lokale) overheid. Vorig jaar nog werd er opgeroepen om bovengenoemd festival te boycotten uit protest tegen politieacties een jaar eerder.

Oaxaca kwam wereldwijd in het nieuws in 2006, omdat een protest van leerkrachten uitgroeide tot een groot algemeen protest. Tienduizenden leerkrachten staakten onder andere voor een beter salaris en ongeveer 1 miljoen kinderen kwamen daardoor thuis te zitten.
Gouverneur Ulises Ruiz dreigde met politie en confrontaties hadden vele gewonden en zelfs een aantal doden tot gevolg.

Geen opmerkingen: