maandag, juni 05, 2006

Indonesië 2006


Kiezen of delen?

Met de ervaringen in Thailand nog vers in het geheugen ga ik deze zomer naar Indonesië.
Samen met Amis had ik al bijna besloten om richting Bali te gaan om een weeshuis of school financieel te steunen. Het zou een goede combinatie worden tussen een welverdiende vakantie en het helpen van een ander in het kader van Nam Jai.
Maar om 5.55 u op zaterdagmorgen was er ineens de aardbeving op Java.
Ik was in Génève bij mijn zus op bezoek toen ik het hoorde. Een aardbeving van 6,2 op de schaal van Richter, die Yogyakarta en omgeving kort, maar hard trof. De eerste berichten over dodentallen en daklozen maakten direct de omvang van de ramp duidelijk.
Terug in Nederland zat mijn hoofd vol; wat te doen?

Armoede in Bali is niet vergelijkbaar met de slachtoffers in Yogya. Er is geen weegschaal die naar de ene of de andere kant door zal slaan. Als een collega me een paar dagen later op school vraagt of wij iets gaan doen voor slachtoffers van de aardbeving, twijfel ik nog. Hij zegt mij liever geld te geven dan dat hij het doneert op Giro 555. Ik denk dat er meer mensen zijn die denken zoals hij. Zijn reactie zorgt er onder andere voor dat we beslissen om ons te richten op Yogyakarta.


Geen opmerkingen: